Edukacja prawnicza

Instytucje

Centre for Legal Pedagogy  (Texas Southern University)

Center for Excellence in Teaching (Albany Law School)

Eberly Centre: Teaching Excellence & Educational Innovation

Educating Tommorow’s Lawyers (DU)

FSU Legal Technology Resources (FSU)

Global Alliance for Justice Education (GAJE)

Institute for Law Teaching (Gonzaga U)

Innovation in Learning (Irish Universities Association)

Innovative Lehrmethoden und -veranstaltungen (Vereinigung Deutscher Rechtslehrender)

Institut für Rechtsdidaktik (Uni Passau)

LegalEdWeb

Open Law Lab

UKCLE – UK Centre for Legal Education (archiwalna)

University of Iowa – materiały dla nauczających

The Center for Computer-Assisted Legal Instruction

Czasopisma

Journal of Legal Education

Journal of Legal Studies Education

Zagadnienia ogólne, jakość kształcenia

Consejo Superior de Investigaciones Cientificas (repozytorium, różności)

A Selective list of Journals on Teaching and Learning (przygotowane przez Assoc. of College and Research Libraries, zawiera ponoć najwartościowsze czasopisma z dziedziny. Zachęcam do sprawdzenia, ile z nich jest na liście A MNiSW)

Easy A’s ans what is Behind Them Raport National Council on Teacher Quality. Dla nas interesujący, bo pokazuje, w jaki sposób oceniać kompetencje i wiedzę. Tudzież jak tego NIE robić.

Deutscher Bildungsserver (varia)

EDUDEMIC – Connecting Education & Technology

FACHPORTALpedagogik.DE (znakomite źródło bibliograficzne, część tekstów dostępna online, sporo o kształceniu prawników i dydaktyce szkoły wyższej)

Prof. Adam Grobler – strona domowa (m. in. dydaktyka szkoły wyższej & instrukcje dla studentów – jak notować, jak czytać, jak zdać egzamin)

Int’l Assoc for DL Resources  (literatura o e-learningu, LMSy, Grafiki i inne)

The Lean Professor Blog Próba zastosowania lean w nauczaniu. Plus literatura i przykłady dobrych praktyk

Mazur Group (Harvard U – fizycy z Harvarda o ich eksperymentach dydaktycznych. IMHO przydatne także dla prawników)

Persee: Revues Scientifiques (repozytorium tekstów z różnych dziedzin)

The Best Teaching Resources on the Web (D. Gobblar, Vitae)

Teaching Large (University of Texas, materiały dotyczące prowadzenia zajęć dla dużych grup wykładowych)

University of Colorado Online handbook 2011 i 2009

Dr Joachim Stary – publikacje (FU-Berlin)

Methodenpool – przegląd metod dydaktycznych Uniwersytet w Kolonii

Kształcenie prawników

 Perspektiven der Rechtswissenschaft in Deutschland. Situation. Analyse. Empfelungen

Materiały dotyczące dyskusji nad wprowadzeniem systemu bolońskiego na niemieckich wydziałach prawa

Blogi

Best Practices for Legal Education (Albany Law School)

Law School Matt – Managing Time & Information in Law School

 Open Law Lab

Gallagher Law Library – U of Washington school of Law

Scott Fruehwald zbiór linków do literatury poświęconej kształceniu prawników. Będzie stopniowo zamieszczana na blogu.\

S|M|i|L|E = Social Media in Legal Education

Teaching Tools for Law School Faculty UMN – bibliografia i materiały dotyczące edukacji prawniczej

Wiki / Zasoby / Open Law Textbooks

LegalEDweb (wykłady online, materiały do „flipped classroom”)

openlaw.pl

knowledgetools.de

Legal Education Review

Open textbooks: The Legal Education Experience (PDF prezentacji & linki do wydawców)

Open Textbook Library: Law (UMN)

College Open Textbooks: Law

Global Text Project

Open Stax College

Wizualizacja informacji

A Periodic Table of Visualisation Methods

Concept Mapping (Kathy Shrock’s Guide to Everything)

EUR – Charts. EU Law in Charts Project

Legal Design Initiative

Using Mind Maps in Legal Education (video)

Literatura do wizualizacji (HSG)

Visual Literacy

Visualisation for Lawyers

Critical thinking

How the Language Really Works: The Fundamentals of Critical Reading and Effective Writing

The Critical Thinking Community

Critical Thinking Web

Gamifikacja

Teoria:

Video Games in Legal Education (Gallagher Law Lib)

Lennert M. E., Simulations and Games for Teaching Law: What is Possiblestreszczenie referatu na konferencję Meaningful Play 16 – 18 Oct 2014, Michigan State University.

Lettieri N, Seeking models of interaction for legal serious games:the transmedia paradigm, Serious Games on the Move Catab 2008 prezentacja konferencyjna.

Lettieri N, Emerging Paradigms in Legal Education: A Learning Environment to Teach Law through Online Role Playing Games, in: Patrick F (ed), Handbook of Research on Improving Learning and Motivation through Educational Games: Multidisciplinary Approaches, IGI Global 2011

Mika K. Games in the Law School Classroom: Enhancing the Learning ExperiencePerspectives Teaching Legal Research and Writing, Vol. 18, No. 1 Fall 2009

Rosato J. L., All I Ever Needed to Know About Teaching Law School I Learned Teaching Kindergarten: Introducing Gaming Techniques into the Law School ClassroomJournal of Legal Education, Volume 45, Number 4 (December 1995)

Siekiera J. Metodologia w prawie międzynarodowym publicznym Folia Iuridica Wratislaviensis Vol. 3 No. 2 / 2014, s. 144 i n.

Bibliografia dydaktyki prawa UNI-KOELN

Przykłady gier

iCivics.org

North Carolina Bar

Open Law Lab

LawCraft

Law Focused Education Inc

The International Game of Justice (prawnicza karcianka. Naprawdę)

The Lawsuit Game

CALI Time Trial – uczy historii prawa (USA). Wciągająca, choć właściwie nei wiem, czemu

Team – based learning

Team – based learning: A group work that works (video University of Texas)

Team – based learning: bibliografia

Team – based learning collaborative

Student – centered learning

C. Davidson, How Do I Get Started? A Step-by-Step Guide to Designing a Student-Centered ClassroomHASTAC 2015

Metodologia & poradniki dla początkujących uczonyc

Capitant H. Comment il faut faire sa thèse de doctorat en droit, Paris 1926

Eberle E J, The Method and Role of Comparative Law, Washington University Global Studies Law Review vol 8, issue 3 2009

Gardner D,  Goubau, D, Guide de la dissertation juridique, Uni Laval 2011

Glanert S, Method?, in: P G Monateri (ed), Methods of comparative law, Edward Elgar 2012

Gugliemi G. J., ÉLABORATION DES MÉMOIRES DE MASTER CONSEILS DE MÉTHODE, na www autora

Guidelines for Research Ethics in Social Sciences, Law and Humanities

D. Lemaitre, Le curriculum des grandes écoles en France : un modèle d’analyse inspiré de Basil Bernstein, Revue Francaise de Pedagogie Janvier-Mars 2009

Michaels R The Functional Method of Comparative Law

Jazulot B. Methodologie du droit compare. Bilan et prospective, RIDC 1/2005

N/N, MANUEL DES TECHNIQUES DE RECHERCHE DOCUMENTAIRE EN DROIT  www.legalresearchprinciples.pbworks.com

N/N Methodologie du plan juridique (Lille)

N/N Methode de la diss. juridique (portal Juristudiant)

Legal Research Principles (U. Ottawa) – ANG/FR

Law and Method (NL)

Clément François, Méthodologie, zbiór tekstów na blogu autora

Wyciślak M. Jak napisać glosę? (post na blogu autorki)

 Jurisguide.fr

Locating the Law A Handbook for non-law Librarians

Przegląd metod dydaktycznychdydaktycznych (Exeter U)

Nauczanie na odległość

Zagadnienia ogólne

Blended Learning Design Planner (University of Birmingham)

Fundamentals of Blended Learning (University of Western Sydney)

Instructional design for blended learning setting: Moodle & More (UE)

Designing blended learning course (U Illinois, Springfield)

Prawo DL

M. Castam, R. Hyams Blended Learning in the Law Classroom: Design, Implementation and Evaluation of an Intervention in the First Year Curriculum Design, Legal Education Review 12/2017

G F Hess, Blended Courses in Law School: The Best of Online and Face-to-Face Learning?

F. Grealy, S Collender, J. Lunney R> O’BoyleMoodle & MOOCs: Bringing professional legal education mainstream – the MOOC experience at the Law Society of Ireland, EJLT 2/2019

Literatura

Monografie / Poradniki

Legal Education in a Changing World, NY 1975

Atlas J. et al., A Guide to Teaching Lawyering Skills, Carolina Academic Press 2012

Blakeney M. Handbook on Resources for Teaching IP Law in the Western Balkans and Turkey EU 2010

uropean Patent Academy IP Course Design ManualFry H. Ketterige S, Marshall S, A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education, Routlege 2009

Haft F., Einführung in das juristische Lernen. Unternehmen Jurastudium, Bielefeld 1997

Курбанов, С. Д. Людвиг, Учебно-методическое пособие по дисциплине «Гражданское право,» ФГБОУ ВПО «РЭУ имени Г. В. Плеханова» Москва 2014

Levit N et al. Innovative Teaching Techniques – Collected ideas (SSRN)

Rubin E (ed.), Legal Education in a Digital Age, Cambridge 2012

Schultz U., Rechtskundeunterricht, (Justizportal – NRW) 

Schwartz M. H., Hess G. F., Sparrow S.M., What the Best Law Teachers Do, HUP 2013

Peter, Smith (2015) The Legal Education – Legal Practice Relationship: A Critical Evaluation. Working Paper. University of Birmingham, Birmingham.

Stucker R.T., Best Practices for Legal EducationUSC School of Law PDF

WIPO IP Handbook CH 6 – Administration and Teaching of IP

Artykuły

Adams W. K., Wieman C. E., Development and Validation of Instruments to Measure Learning of Expert‐Like ThinkingInternational Journal of Science Education vol. 33, Issue 9, 2011

Bajpaj CS, Innovative Teaching Pedagogies in Law: A Critical Analysis of Methods and Tools, Contemporary La Review 2, 2018

Baker J. M. , Son of a Preacher Man—What Homiletics Can Teach Us About Oral Advocacy, 19 Perspectives: Teaching Legal Res. & Writing 197 (2011)

B. Barraud, L’usage du plan en deux parties dans les facultés de droit françaises, Revue trimestrielle de droit civil 2015, p. 807-825

Breidenbach S., Vermittlung von Recht im Konflikt, in: B Bachmann et al. (Hrgs), Grenzüberschreitungen Beiträge zum Internationalen Verfahrensrecht und zur Schiedsgerichtsbarkeit, Tubingen 2005.

Carruthers, P, Skead, N, and Galloway, K (2012) Teaching skills and outcomes in Australian property law units: a survey of current approaches. QUT Law and Justice Journal, 12 (2). pp. 66-84.

Carruthers, P, Skead, N, and Galloway, K (2012), Teaching property law in Australia in the twenty-first century: what we do now, what should we do in the future? Australian Property Law Journal, 21 (1). pp. 57-76.

Carruthers, P, Skead, N, and Galloway, K (2012), Assessment in the law school: contemporary approaches of Australian property law teachers. Journal of the Australasian Law Teachers Association, 5 (1&2). pp. 1-14.

Chevallier J.-Y.  „Enseigner le droit” in „Qu’est-ce qu’un juriste”, Colloque des 26-27 mars 2009 à la Roche sur Yon (ICE) WWW

Galloway K, Jones P ,Guarding our identities: the dilemma of transforamtion in the legal academy,  QUT Law Review, 14 (1). pp. 15-26.

Galloway, K, and Jones, P (2012) Scholarship in the discipline and higher education: the need for a fusion epistemology focused on academic identity. Higher Education Research & Development, 31 (6). pp. 931-933.

Galloway K, Greaves, K, and Castan, M (2013) Gatecrashing the research paradigm: effective integration of online technologies in maximising research impact and engagement in legal education. Journal of the Australasian Law Teachers Association, 6 (1&2). pp. 83-91

Encinas de Munangori R., Quelle critique pour l’enseignement du droit, Clio@Themis No 5/2012

Friedland S. I., How we Teach: A Survey of Teaching Techniques In American Law SchoolsSeattle University Law Review vol. 20, 1996

Hutchinson T, The Doctrinal Method: Incorporating Interdisciplinary Methods in Reforming the Law, ERASMUS Law Review 3, 2015.

Karady V. Une „nation de juristes” [Des usages sociaux de la formation juridique dans la Hongrie d’Ancien Régime]. In: Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 86-87, mars 1991. Éducation et sociétés. pp. 106-124.

Katz H E, O’Neill KF, Strategies and Techniques of Law School Teaching, AUSTIN BOSTON CHICAGO NEW YORK THE NETHERLANDS 2009

Kraśnicka, Polish

Kruse K K, Legal Education and Professional Skills: Myths and Misconceptions About Theory and Practice, Mc George Law Review 45, 2013

Madison B. V, The Elephant In Law School Classrooms: Overuse of The Socratic Method as an Obstacle to Teaching Modern Law Students, University of Detroit Mercy Law Review vol 85 year 2008

Medius D, Anspruch und Einrede als Rückgrat einer zivilistischen Lehrmethode, AcP 174 (1974), str. 313

Hollond H A.. La formation des juristes en Angleterre. In: Revue internationale de droit comparé. Vol. 5 N°3. Juillet-septembre. pp. 533-541

Lamèthe D. Le socle du futur ou la formation en France au droit comparé selon un juriste d’entreprise. In: Revue internationale de droit comparé. Vol. 48 N°2, Avril-juin 1996

Lonbay J, Legal Education in England and Wales, PiLNet 2010

Ottino J M, Rodriguez D B, Law and Engineering Should Share Curriculum, The Chronicle of Higher Education,  May 1 2016

Palmer A.  A Proof-oriented Model of Evidence Teaching” [2002] LegEdRev 7; (2002) 13(2) Legal Education Review 109

Rhode D L Legal Education: Rethinking the Problem, Reimagining the Reforms, 40 Pepp. L. Rev. 2 (2013)

Rowe S E, LEGAL RESEARCH, LEGAL WRITING, AND LEGAL ANALYSIS: PUTTING LAW SCHOOL INTO PRACTICE, Stetson Law Review, 2009

Sankoff P, Forcese C, The Flipped Law Classroom: Retooling the Classroom to Support Active Teaching and LearningSSRN (wersja robocza tekstu z Canadian Legal Education Annual Review)

Samarawickrema, G. O’Reilly, J, Using concept maps to improve the quality of learning law at a distance, G. Davies et al. Quality Education @ Distance, Springer US 2003 [PDF bez numeracji stron na serwerze Monash University]

Suthebland A. E., La formation du juriste américainRIDC 3/1957

Stary J, Unger W., Concept maps: die visualisierung juristischer Inhaltein: Neues Handbuch Hochschullehre. Bonn: Raabe 2009, C 2.15, S. 1- 25

Stary J, Einmahl M, Juristische Lehre fur NichtjuristenDas Hochschulwesen 51, 2003, 4, S. 165 – 171

Sturm S, Guinier, L, The Law School Matrix: Reforming Legal Education in a Culture of Competition and Conformity, Vanderbilt Law Review vol. 60, 2007

Schultz M. M., Zedeck S, Final Report – Identification, Development and Validation of Predictors for Successful Lawyering, SSRN & U. Berkeley Law School 2009

Ten Brink C J, A Jurisprudential Approach to Legal Research, New England Law Review vol. 39, 2005

Torres LV, Lundwall M Moving Beyond Langdell II: An Annotated Bibliography of Current Methods for Law Teaching, Gonzaga Law Review 2000

Votaw D, Some Views on the Curriculum of the Collegiate Schools of Business, American Business Law Association Bulletin

Varia

Journal of Information Law and Technology 2007 (1) special issue on Law, Education and Technology

La formation du juriste : questionnaire et rapports reçus (Journées internationales 2011 : Les professions juridiques Assoc. H. Capitant)

Pepperdine Law Review, Volume 40, Issue 2 (2013) Symposium: The Lawyer of the Future: Exploring the Impact of Past and Present Lawyers and the Lessons They Provide for Future Generations

Une nouvelle revue pour la formation des juristes :Jura – Juristische Ausbildung. In: Revue internationale de droit comparé. Vol. 31 N°2. Avril-juin. pp. 398-399

Informacje prasowe

Bildgeschichten fur das Jurastudium (FAZ)

Rappende Professor: yo, yo Jurist (Spiegel)

5 Comments

  1. Szanowny Panie,
    temat bardzo ciekawy i wymagający eksploracji. Mam wrażenie, że w Polsce nie istnieje ani metodyka nauczania prawa ani też jego dydaktyka. Zapraszam na stronę openlaw.pl, gdzie staramy się przekazać nasze doświadczenia.
    Pozdrawiam.

  2. Szanowny Panie, dziękuję za słowa zachęty. openlaw.pl jest mi znane (nawet chyba podlinkowałem na podstronie dla seminarzystów Państwa przewodnik cytowania literatury fachowej). Chyba jest nas więcej zainteresowanych sposobami kształcenia, niż się wydaje. Przy okazji – efektem współpracy kilku zainteresowanych jest takie coś: http://www.ksiegarnia.difin.pl/prawo-podreczniki/47/prawo-prywatne-w-przykladach-i-zadaniach/2258 Testujemy na studentach doświadczalnych w Opolu i Krakowie.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.